دستگاه رادیوگرافی

ساخت وبلاگ

معرفی رادیوگرافی دندانپزشکی یکی دیگر از تجهیزات مهم عکسبرداری

از دیرباز از اشعه ایکس برای بسیاری از مسائل پزشکی استفاده می کردند از جمله مهمترین کارهایی که به وسیله این اشعه انجام می شد عکسبرداری بوده است که با تاباندن اشعه ایکس به محل مورد نظر عکس تهیه می شود در عرصه دندانپزشکی نیز برای عکسبرداری از داخل دهان بیمار از این اشعه استفاده می شود و این کار توسط دستگاهی به نام  رادیوگرافی دندانپزشکی   انجام می گیرد که درادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم که ایا این اشعه به چه میزانی بر بدن تابانده می شود و ایا ضرری برای فردی که در معرض ان قرار می گیرد دارد یا خیر؟

از انجایی که همه ما می دانیم اشعه ایکس به خودی خود برای بدن انسان ضرر دارد و باعث اسیب رساندن جدی به بافت های بدن انسان می شود و مخترع این اشعه نیز در معرض قرار گرفتن به مدت زیاد در برابر این اشعه جان خود را از دست داد حال با این همه چرا در صنعت پزشکی از این اشعه زیاد استفاده می شود؟ در این مقاله قصد ما بررسی رادیوگرافی مورد استفاده برای عکسبرداری از دندان است فلذا علت و میزان استفاده این اشعه را مورد بررسی قرار می دهیم.

باید این موضوع را بدانید که میزان استفاده از اشعه ایکس است که باعث اسیب به بات های بدن می شود برای افراد خطر افرین است و اگر این مقدار کم باشد خطری برای فرد ایجاد نمیکند. رادیوگرافی دندانپزشکی   نیز از جمله تجهیزات مهم عکسبرداری در عرصه دندانپزشکی است که به میزان بسیار کمی اشعه در ان به فرد تابیده می شود و این میزان هیچگونه ضرری برای فرد ندارد وبا یک یا چند بار در معرض اشعه این دستگاه قرار گرفتن خطری شما را تهدید نمی کند.حتی خانم های باردار که از حساسیت بالایی برخوردارند هم با تجویز و صلاحدید پزشک خود می توانند این کار را در زمان بارداری خود انجام دهند.

همانطور که در مقاله مربوط به فسفرپلیت بیان کردیم که قابلیت قرار دادن عکس گرفته شده بر روی فایل توسط این دستگاه وجود دارد در رادیوگرافی نیز این امکان به وجود امده که دیگر نیازی به چاپ ان نیست و از طریق فایل تصویری پزشک میتواند عکس گرفته شده را مشاهده نماید و بررسی های لازم را بر روی ان انجام دهد.این موضوع که دیگر نیاز به چاپ تصاویر بر روی پلیت نیست خود امری مهم است که می تواند در حفظ محیط زیست ما انسانها که هر روز با تولید میزان زیادی زباله توسط ما در حال نابودی است کمکی هر چند کوچک نماید.

اینکه کدام برند از  رادیوگرافی دندانپزشکی   موجود در بازار بهتر است و از کیفیت بالاتری برخوردار است بحثی کاربردی ولی بسیار تخصصی است که در این مقال نمی کنجد ولی این را باید گفت که را ه های دستیابی به این شناخت امروز بسیار راحت تر از قبل شده از زمانی که سایت های تخصصی تجهیزات دندانپزشکی با په عرصه دنیای وب گذاشتند و با توضیحات تخصصی که راجع به هر برند و محصول در سایت های خود قرار دادند دستیابی به شناخت را برای خریدران بسیار راحت تر کرد ه اند.

بازوی این دستگاه دارای جنس های مختلفی است که معمولا در دو مدل 2 شکن و 3 شکن در بازار عرضه می شود و در مدل 2 شکن از دو محور میتوان دستگاه را حرکت داد و در 3 محور که قابلیت انعطاف بیشتری دارد و از 3 محور قابل حرکت و قرار گرفتن در محل مورد نظر است.جنس این بازوها بیشتر از ABS و دیگر از فلز است که مدل ABS سبکتر از فلز بوده و کارایی مفیدتری دارد.

عکسی که توسط  رادیوگرافی دندانپزشکی   برای تشخیص موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این موارد می توان به مشاهده قسمت های پوسیده شدن دندان در عکس یا مشاهده وضعیت استخوان اطراف دندان بیمار و همچنین ریشه دندان اشاره نمود که قسمت هایی بسیار مهم هستند و دندانپزشک با مشاهده وضعیت دهان و دندان بیمار توسط عکس گرفته شده می تواند تشخیص درمانی بدهد و اقدامات لازم را بر روی دهان بیمار انجام دهد.

 

 

 

 

 

 

دستگاه رادیوگرافی...
ما را در سایت دستگاه رادیوگرافی دنبال می کنید

برچسب : رادیوگرافی دندانپزشکی,رادیوگرافی,رادیوگرافی دندان,دستگاه رادیوگرافی, نویسنده : marzi radiographicomteb بازدید : 137 تاريخ : پنجشنبه 23 اسفند 1397 ساعت: 16:45